Nästa dag började jag med att ta bort lorten från min kropp med hjälp av en skön dusch och sedan rengöring av SB skrovsida och vattenlinjen på båten då kajen var låg och det därför var lätt att komma till. Körde sen över till gamla hamnen från marinan där jag legat. Bunkrade fullt med diesel, färskvatten och räknade därefter på bränsleförbrukningen sen förra fulltankningen i Helsingborg. Resultatet imponerade. Endast två liter per timma. Känns skönt med tanke på nutidens hutlösa bränslepriser. Puttrade nöjd och fulltankad ner till slussen i Holtenau, Kielkanalens norra angöring samtidig som jag åt frukost. Färska tyska fullkornsbullar som jag handlat hos hamnkapten på hans kontor i marinan.

En hel del båtar låg och drev runt väntande på sin tur att slussa in i kanalen. En holländsk segelbåt, med ett hysteriskt fruntimmer på fördäck och en lika hysterisk skeppare som gjorde allt man inte behöver göra istället för att ta det lugnt, förtöjde på min utsida. Det var vindstilla, inga strömmar, ingen nivåskillnad att tala om och solen gassade skönt i lugn och ro. Ändå blev det strul med en massa konstiga manövrar.
Min första kanalfärd med s/y Hodie blev annars en angenäm upplevelse. Satte upp parasollen över sittbrunn, liksom den här lilla båtens besättning gjort (notera dragspelet), och njöt hela eftermiddagen. Lagom trafik med inslag av både stora som små fartyg och båtar.
Alla vinkar åt varann, är hjälpsamma och trevliga. Dock är det mesta förbjudet, VERBOTEN, i tyskland. Det står på skyltarna.
Ungefär halvvägs genom Kielkanalen svängde jag styrbord nittio grader och fortsatte på Giselau kanal en liten bit upp till första slussen där jag nattförtöjde. Alldeles otroligt fint.
Drabbades alldeles lagom då allt var hamnklart och stekpannan på spisen av jordens regnväder. Ungefär som när himmelen öppnar sig i tropikerna. Åska med blixt och dunder till kvällsmaten. Hårda vindar utlovade från i morgon och flera dagar framöver.
Får nog tyvärr hoppa över Helgoland. Hade annars sett fram mot att besöka ön men den ligger nog kvar till nästa gång och det är knappt värt besväret att ligga och stångas mot ett upprört öppet hav. Tar det lugnt och drar till Cuxhafen istället.
Där väntar min kvinnliga vackra gast för att åter mönstra på i två veckor och följa med på kanalerna ner genom Gronningen, Amsterdam och Rotterdam. Kanske även en bit ner i engelska kanalen mot Guernsey och Jersey. Vi får se hur det går.
En hel del båtar låg och drev runt väntande på sin tur att slussa in i kanalen. En holländsk segelbåt, med ett hysteriskt fruntimmer på fördäck och en lika hysterisk skeppare som gjorde allt man inte behöver göra istället för att ta det lugnt, förtöjde på min utsida. Det var vindstilla, inga strömmar, ingen nivåskillnad att tala om och solen gassade skönt i lugn och ro. Ändå blev det strul med en massa konstiga manövrar.
Gäller att fendra av även på däck
Min första kanalfärd med s/y Hodie blev annars en angenäm upplevelse. Satte upp parasollen över sittbrunn, liksom den här lilla båtens besättning gjort (notera dragspelet), och njöt hela eftermiddagen. Lagom trafik med inslag av både stora som små fartyg och båtar.
Till och med ett vikingalikt litet Norskt skepp passerade.
Alla vinkar åt varann, är hjälpsamma och trevliga. Dock är det mesta förbjudet, VERBOTEN, i tyskland. Det står på skyltarna.
Ungefär halvvägs genom Kielkanalen svängde jag styrbord nittio grader och fortsatte på Giselau kanal en liten bit upp till första slussen där jag nattförtöjde. Alldeles otroligt fint.
Drabbades alldeles lagom då allt var hamnklart och stekpannan på spisen av jordens regnväder. Ungefär som när himmelen öppnar sig i tropikerna. Åska med blixt och dunder till kvällsmaten. Hårda vindar utlovade från i morgon och flera dagar framöver.
Får nog tyvärr hoppa över Helgoland. Hade annars sett fram mot att besöka ön men den ligger nog kvar till nästa gång och det är knappt värt besväret att ligga och stångas mot ett upprört öppet hav. Tar det lugnt och drar till Cuxhafen istället.
Där väntar min kvinnliga vackra gast för att åter mönstra på i två veckor och följa med på kanalerna ner genom Gronningen, Amsterdam och Rotterdam. Kanske även en bit ner i engelska kanalen mot Guernsey och Jersey. Vi får se hur det går.
Som sagt, inte har jag någon brådska, vilket är ett av de bästa faktum under den här resan.
1 kommentar:
Hej Ulf!
Återkomna från 14 dagar på västkusten (jag kunde av den anledningen inte vinka av Dig) har jag kastat mig över Din blogg och med förtjusning läst Dina rapporter. Lite snopet att jag inte fick tillfälle att utmana Dig på tisdagsseglingen - men Du kommer väl tillbaka.
Jag hoppas få ta del av många spännande rapporter från Dina strandhugg på resan mot Medelhavet - inte minst färden över Biscaya.
Fia och jag hade för den delen en tuff segling från Falkenberg till Domsten i går (lördag) på ett uppretat men i övrigt soligt Kattegatt.
Ha det skönt i Ditt träldomsfria seglarliv - vi följer Dig.
Fia och Bosse Sundberg
Skicka en kommentar